کافئین چه تاثیری بر بدن ما می‌گذارد؟

اگر بیدار شدن شما در گرو نوشیدن یک فنجان قهوه است تا شما را سرحال کند، تنها نیستید. از هر پنج بزرگسال، چهار نفر روزانه کافئین مصرف می کنند.

مصرف کافئین،به محصولات حاوی کافئینی که ترجیح می دهید بستگی دارد. یک فنجان چای بسته به نوع آن فقط 14 تا 60 میلی گرم کافئین در خود دارد، در حالی که قهوه تا 200 کافئین دارد. همچنین اگر از نوشیدنی های انرژی زا، کولاها یا محصولات شکلاتی لذت می برید، کافئین مصرف می کنید.

در حالی که کافئین معمولاً در حد اعتدال خطرناک نیست، مصرف بیش از حد آن می تواند بر سلامت بدن تاثیر منفی بگذارد.

چه مقدار کافئین برای افراد مجاز است؟

بیشتر بزرگسالان می توانند با خیال راحت حدود 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. این چیزی است که با نوشیدن چهار تا پنج فنجان قهوه با اندازه متوسط بدست می آورید.

این مقدار معمولی ایمن است، اما میزان تحمل افراد در مقابل کافئین متفاوت است. علائمی که نشان می دهد شما بیش از حد کافئین مصرف  کرذه اید عبارتند از:

  • مشکل خواب
  • سردرد
  • سرگیجه
  • ضربان قلب
  • کم آبی بدن

هرچه یک ماده غذایی یا نوشیدنی حاوی کافئین بیشتری باشد، احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر است. اکثر افراد حداکثر یک ساعت پس از مصرف کافئین،  تاثیر آن را احساس می کنند. پس از چهار تا شش ساعت، بدن شما تقریباً نیمی از آنچه را که وارد بدن کرده اید، می سوزاند.

چگونه کافئین بر سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد؟

افزایش هوشیاری

کافئین یک محرک است. در مغز، اثرات یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین را مسدود می کند که باعث می شود پس از آن احساس هوشیاری و انرژی بیشتری می کنید، به همین دلیل است که بسیاری از مردم برای بیدار ماندن قهوه یا چای می نوشند.

تغییرات چرخه خواب

کافئین ممکن است شما را بیدار نگه دارد حتی اگر نمی خواهید. سطح هورمون ملاتونین، که بدن برای به خواب رفتن به آن نیاز دارد، در حضور کافئین کاهش می یابد. اگر مشکل خواب دارید، مصرف کافئین خود را در بعدازظهر و عصر محدود کنید.

احساس اضطراب

نکته منفی دیگر این است که کافئین ممکن است باعث ایجاد احساس عصبانیت یا اضطراب در شما شود، به خصوص اگر بیش از حد مصرف کنید. اگر اختلال اضطراب یا هراس دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند از مصرف کافئین خودداری کنید.

افزایش سطح دوپامین

کافئین می تواند بهزیستی ذهنی شما را تقویت کند. جریان دوپامین را افزایش می‌دهد، یک ماده شیمیایی مغز که باعث می‌شود احساس شادی کنید و با دنیای اطرافتان درگیر شوید. شاید به همین دلیل است که نوشیدن مقدار متوسط قهوه خطر افسردگی و خودکشی را در برخی از شرکت کنندگان در مطالعه کاهش داده است.

تاثیر مثبت بر حافظه و شناخت

کافئین حتی ممکن است به شما کمک کند تا بهتر فکر کنید و به خاطر بسپارید. شرکت کنندگان در مطالعه که قهوه می نوشند در آزمایشات بهتر عمل کرده اند. همچنین، افراد مسن‌تری که کافئین مصرف می‌کنند ممکن است کمتر به بیماری آلزایمر و سایر مشکلات حافظه مرتبط با سن مبتلا شوند.

اعتیاد 

احتمال اعتیاد به کافئین وجود دارد. اگر سردرد دارید، احساس افسردگی می‌کنید، یا وقتی مصرف معمول خود را حذف می‌کنید در تمرکز مشکل دارید، یا اگر احساس می‌کنید علیرغم عوارض جانبی نمی‌توانید مصرف کافئین را متوقف کنید، بهتر است ترک کنید.

چگونه کافئین بر قلب شما تأثیر می گذارد

در بیشتر موارد، کافئین برای قلب شما بی خطر است. هیچ مدرکی مبنی بر افزایش فشار خون یا ایجاد اختلالات خطرناک ریتم قلب به نام آریتمی وجود ندارد. البته کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا بر قلب شما تأثیر متفاوتی می گذارد.نوشیدنی های انرژی زا ممکن است استثنا باشند. اگر از یک نوشیدنی انرژی زا 32 اونس کافئین دریافت می کنید، ممکن است شش ساعت بعد ریتم غیر طبیعی قلب و کمی فشار خون بالا داشته باشید.

چگونه کافئین بر هضم و دفع ادرار تأثیر می گذارد

شاید شنیده باشید که برخی می گویند قهوه باعث سوزش سر دل می شود. کافئین مقدار اسیدی را که معده شما تولید می کند افزایش می دهد. برخی از دانشمندان این اثر را با طعم تلخ کافئین مرتبط می دانند، بنابراین یک غذا یا نوشیدنی با طعم تلخ تر، اسید بیشتری ایجاد می کند.

اگر بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) دارید، ممکن است متوجه شوید که کافئین علائم شما را بدتر می کند. کافئین همچنین ادرار آور است، به این معنی که بدن شما را به ادرار بیشتر تحریک می کند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *