فواید شگفت انگیز نوشیدن چای برای سلامتی

بر کسی پوشیده نیست که یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان چای است. چای از برگ‌های گیاهی به نام Camellia sinensis ساخته می‌شود. بسته به نوع و فرآیند تهیه، چای‌های مختلفی وجود دارد از جمله چای سبز، سیاه، سفید، اولونگ و پوئر. نوشیدن چای به عنوان یک ماده طبیعی، می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. قرن ها این نوشیدنی انتخابی برای ملکه ها و مقامات سلطنتی در انگلستان، امپراتوران و جنگجویان در چین و کارگران در هند بوده است. چای بخشی جدایی ناپذیر از طب سنتی بوده است و در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان روش درمان شناخته شده است. چینی ها و ژاپنی ها قرن هاست که چای را برای بهبود سلامت مصرف می کنند. چای که هزاران سال در شرق به عنوان کلیدی برای سلامتی، شادی و خرد تلقی شده، توجه محققان در غرب را نیز به خود جلب کرده است تا جایی که در حال کشف فواید انواع مختلف چای هستند. نوشیدن چای می تواند به محافظت از سلامت مغز، بهبود سلامت قلب و حتی پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند. در ادامه، ما تمام فواید نوشیدن چای برای سلامتی را به شما خواهیم گفت.

دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی

پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که در برخی غذاها و نوشیدنی ها از جمله چای سیاه یافت می شود. مصرف آنتی اکسیدان می تواند به حذف رادیکال های آزاد و کاهش آسیب سلولی در بدن کمک کند.

گروه‌هایی از پلی‌فنول‌ها، از جمله کاتچین‌ها، تافلاوین‌ها و تآروبیگین‌ها، منابع اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سیاه هستند و می توانند سلامت کلی بدن را ارتقا دهند.

  • تافلاوین‌ها و تآروبیگین‌ها: در واقع، یک مطالعه روی موش‌ها نقش تافلاوین و تیاروبیگین را در چای سیاه و خطر ابتلا به دیابت، چاقی و کلسترول بالا بررسی کرد. نتایج نشان داد که تیافلاوین و تیاروبیگین سطح کلسترول و قند خون را کاهش می دهند.
  • کاتچین‌ها: یک مطالعه قدیمی‌تر نقش کاتچین‌های چای را بر وزن بدن بررسی کرد. نتایج بدست آمده نشان داد افرادی که روزانه 690 میلی گرم کاتچین به مدت 12 هفته مصرف کرده بودند، کاهش چربی قابل توجهی نشان دادند.

در حالی که بسیاری از مکمل ها حاوی آنتی اکسیدان هستند، بهترین راه برای مصرف آنها از طریق غذا و نوشیدنی است. در واقع، برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف آنتی اکسیدان ها به شکل مکمل ممکن است به سلامت شما آسیب برساند.

محافظت از سلامت قلب

چای سیاه حاوی گروه دیگری از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. علاوه بر چای، فلاونوئیدها را می توان در سبزیجات، میوه ها، شراب قرمز و شکلات تلخ یافت. مصرف منظم آنها ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، سطح تری گلیسیرید بالا و چاقی کمک کند.

مطالعات نشان داده که به ازای هر فنجان چای که روزانه مصرف شود، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی 4 درصد، خطر حمله قلبی و سایر حوادث قلبی عروقی 2 درصد، و خطر سکته مغزی 4 درصد کاهش میابد. 

یک مطالعه دیگر نشان داد که افرادی که روزانه چای می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که در ۱۲ ماه گذشته چای ننوشیده‌اند، ۸ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ۱۰ درصد کاهش خطر ابتلا به حوادث عمده قلبی مانند حمله قلبی داشتند.

افزودن چای سیاه به برنامه روزانه خود راهی آسان برای گنجاندن آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی شما و کاهش احتمالی خطر عوارض سلامتی در آینده است.

کلسترول LDL را کاهش می دهد

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را در سراسر بدن منتقل می کند:

  • لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)
  • لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) 

LDL به عنوان لیپوپروتئین “بد” در نظر گرفته می شود زیرا کلسترول را به سلول های بدن منتقل می کند. برعکس، HDL به عنوان لیپوپروتئین “خوب” در نظر گرفته می شود زیرا کلسترول را از سلول های شما دور می کند و به کبد می برد تا از جریان خون خارج شود.

هنگامی که LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، می تواند در شریان ها رسوب کند و باعث ایجاد رسوبات مومی به نام پلاک شود. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته شود. خوشبختانه، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف چای به طور قابل توجهی کلسترول LDL را تا 4.64 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می دهد. 

بهبود سلامت روده 

مطالعات نشان داده اند که نوع باکتری موجود در روده شما نقش مهمی در سلامت شما ایفا می کند. در حالی که برخی از باکتری های موجود در روده شما برای سلامتی شما مفید هستند، برخی دیگر اینطور نیستند.

در واقع، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوع باکتری موجود در روده شما ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر برخی بیماری‌های سلامتی مانند بیماری التهابی روده، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان داشته باشد. پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است با تقویت رشد باکتری های خوب و مهار رشد باکتری های بد به حفظ روده سالم کمک کند.

علاوه بر این، چای سیاه ممکن است حاوی خواص ضد میکروبی باشد که مواد مضر را از بین می برد و با کمک به ترمیم پوشش داخلی دستگاه گوارش، باکتری های روده و ایمنی را بهبود می بخشد. با این حال، قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری قوی در مورد نقش چای سیاه و عملکرد سیستم ایمنی به دست آورد، تحقیقات بیشتری لازم است.

کاهش فشار خون 

فشار خون بالا می تواند خطر نارسایی قلبی و کلیوی، سکته مغزی، کاهش بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

طبق مطالعات اخیر، مصرف منظم چای به کاهش فشار خون سیستولیک 4.81 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تا 1.98 میلی متر جیوه در افراد مبتلا به فشار خون کمک می کند. علاوه بر این، افرادی که بیش از سه ماه به طور منظم چای می‌نوشیدند، کاهش بیشتری

در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشتند. این اثرات برای مردان و افرادی که بیش از هفت روز چای سیاه می‌نوشیدند، آشکارتر بود. نوشیدن چای سیاه به صورت روزانه، و همچنین ترکیب سایر اصلاحات سبک زندگی مانند استراتژی های مدیریت استرس، ممکن است برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید باشد.

کاهش خطر سکته 

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی در مغز مسدود شود یا پاره شود. این دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. خوشبختانه 80 درصد سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال، مدیریت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، فشار خون و عدم مصرف سیگار می تواند به کاهش خطر سکته کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن چای سیاه ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی نیز کمک کند.

یک ازمایش روی 365682 نفر به بررسی ارتباط بین نوشیدن چای یا قهوه و خطر سکته مغزی، و زوال عقل پس از سکته مغزی پرداخت. پس از پیگیری شرکت کنندگان به مدت بیش از 11 سال، این مطالعه نشان داد که افرادی که حداقل دو فنجان چای نوشیده اند در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند، 16 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک قرار دارند.

مطالعه دیگری از پیش بینی های ژنتیکی مرتبط با مصرف چای برای تعیین ارتباط بین نوشیدن چای و خطر سکته استفاده کرد. این مطالعه نشان داد که اگر از نظر ژنتیکی مستعد نوشیدن بیشتر چای در روز هستید، خطر سکته مغزی نیز کاهش می یابد.

کاهش سطح قند خون

افزایش سطح قند خون ممکن است خطر ابتلا به عوارض سلامتی مانند دیابت نوع 2، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و افسردگی را افزایش دهد. مصرف مقادیر زیاد قند، به ویژه از نوشیدنی های شیرین، باعث افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

وقتی شکر مصرف می کنید، لوزالمعده هورمونی به نام انسولین ترشح می کند. انسولین به قند اجازه می دهد تا وارد سلول ها از جمله سلول های ماهیچه ای و کبدی شود تا به عنوان انرژی یا گلیکوژن ذخیره شود. هنگامی که بدن نیاز به استفاده از انرژی دارد، هورمون دیگری به نام گلوکاگون ترشح می شود تا به بدن کمک کند تا گلیکوژن را تجزیه کند تا انرژی آزاد شود. اگر بیشتر از مقداری که بدنتان فضای ذخیره‌سازی گلیکوژن دارد، شکر مصرف کنید، قند اضافی به صورت چربی ذخیره می‌شود.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن چای سیاه ممکن است به کاهش قند خون بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده کمک کند که به آن گلوکز پس از غذا نیز می گویند.

بهبود تمرکز

چای سیاه حاوی کافئین و اسید آمینه ای به نام L-theanine است که می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد.

L-theanine فعالیت آلفا را در مغز افزایش می دهد و در نتیجه باعث آرامش و تمرکز بهتر می شود. مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های حاوی ال-تینین و کافئین به دلیل تأثیرات ال-تینین بر مغز، بیشترین تأثیر را بر تمرکز دارند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از نوشیدن چای انرژی پایدار تری نسبت به سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه گزارش می دهند.

در مطالعه ای دیگر تأثیر چای سیاه بر عملکرد شناختی را بررسی می کرد، شرکت کنندگان 250 میلی لیتر چای سیاه یا آب مصرف کردند. سپس به آنها تست هایی از عملکرد اجرایی، توجه پایدار، حافظه و محاسبات ریاضی داده شد. کسانی که چای سیاه مصرف می کردند به طور قابل توجهی در کارهای شناختی سریعتر عمل کردند، حافظه آنها بهبود یافت و خطاهای کمتری مرتکب شدند.

محققان نتیجه می گیرند که حتی مقدار کمی چای سیاه می تواند پردازش شناختی را بهبود بخشد. اگر به دنبال افزایش انرژی و تمرکز بدون کافئین زیاد هستید، چای سیاه بهتریت گزینه است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *