چگونه در صبح احساس انرژی بیشتری کنیم؟

خستگی صبحگاهی برای بسیاری از افراد طبیعی است. در حالی که برای اطمینان از کیفیت خواب خوب تمرکز بر دلایل اساسی مهم است، ممکن است راه‌هایی برای انرژی بخشیدن به بدن و کمک به فردی وجود داشته باشد که صبح‌ها بیدارتر شود.

در این مقاله، نکاتی را مورد بحث قرار می‌دهیم که ممکن است به فرد کمک کند صبح‌ها انرژی داشته باشد یا سریع‌تر از خواب بیدار شود.

نوشیدن یک لیوان آب یا چای گرم

کسی که اول صبح آب می‌نوشد به بدنش کمک می‌کند تا هیدراتاسیون مورد نیاز برای شروع روز را تامین کند. همچنین می‌تواند از هرگونه خواب آلودگی ناشی از کم آبی خفیف جلوگیری کند. یکی از علائم رایج کم آبی بدن شامل خستگی است. وقتی فردی آب می‌نوشد، سایر اندام‌ها و سیستم‌های بدن را تحریک می‌کند و ممکن است حالت بیداری بیشتری را تشویق کند.

البته برخی افراد یک لیوان چای گرم و دارچین را برای تحریک بیشتر بدن ترجیح می‌دهند. نوشیدن یک لیوان چای داغ در ابتدای روز می‌تواند چشمان شما را بازتر کند و شما را آماده شروع یک روز خوب با انرژی بیشتر کند.

حرکات کششی

فردی که حرکات کششی ساده انجام می‌دهد به گرم کردن ماهیچه‌های خود و تقویت گردش خون در بدن کمک می‌کند، که می‌تواند به بیدار شدن در صبح کمک کند. بسیاری از افراد به طور غریزی کشش می‌دهند، مانند حرکت دادن دست‌ها روی سر، یا دراز کردن پاهای خود در رختخواب.

تمرینات سریع

ورزش در هنگام خستگی ممکن است جذاب به نظر نرسد، اما می‌تواند بدن را تحریک کند، جریان خون را به جریان بیاندازد و به احساس هوشیاری بیشتر کمک کند. تمرین در ابتدای روز نباید شدید باشد. فعالیت‌های ساده، مانند پیاده روی سریع کوتاه، رقصیدن با موسیقی، یا حتی چند جک پرش، می‌تواند به افزایش ضربان قلب و تنفس کمک کند، که می‌تواند بدن را سریع‌تر بیدار کند.

تمرینات تنفسی

ورزش‌های تنفسی می‌توانند بدن را تحریک کنند، زیرا اکسیژن را در گردش خون بالا می‌برد، که می‌تواند باعث شود فرد احساس بیداری بیشتری کند. نفس‌های طولانی و عمیق، یا تکنیک‌های مدیتیشن تنفس هدایت‌شده ممکن است به فرد کمک کند احساس بیداری و هوشیاری بیشتری داشته باشد

سطح انرژی ما با سطح اکسیژن خون بدن رابطه مستفیم دارد، پس اگر تمرینات تنفسی را به درستی انجام دهید، می‌توانید روز خود را با انرژی بیشتر شروع کنید.

چرت زدن ممنوع

وقتی کسی با زنگ ناگهانی از خواب بیدار می‌شود، وسوسه چرت زدن برای چند دقیقه اضافی ممکن است احساس خوبی داشته باشد، اما می‌تواند باعث شود وقتی دوباره بیدار شود احساس خستگی بیشتری کند. همانطور که آنها ‌سعی می‌کنند دوباره به خواب بروند، بعید است که مزایای استراحت را احساس کنند و همچنین ممکن است که چرت آن‌ها بیشتر از چند دقیقه طول بکشد و آن‌ها از کارهای خود عقب بیفتند. برای بسیاری از افراد، ممکن است بهتر باشد بلافاصله از رختخواب بلند شوند و روز خود را با خاموش شدن ساعت زنگ دار شروع کنند.

اگر این کار دشوار است، فرد می‌تواند سعی کند زنگ هشدار را از تخت دور نگه دارد. اگر آنها‌زنگ ساعت را در سراسر اتاق قرار دهند، احتمال چرت زدن آنها کمتر خواهد بود، زیرا از نظر فیزیکی باید از رختخواب بلند شوند و آن را خاموش کنند.

دوش آب سرد

دوش آب سرد در صبح ممکن است باعث انرژی و نشاط شود. در حالی که دوش آب گرم بدن و ذهن را آرام می‌کند، آب سرد ممکن است برعکس عمل کند. مطالعه ای در مجله علوم پزشکی آمریکای شمالی نشان می‌دهد که آب سرد باعث گشاد شدن عروق خونی بافت عمیق‌تر می‌شود که باعث افزایش ضربان قلب، جریان خون و گردش خون می‌شود. بنابراین، دوش آب سرد ممکن است بدن را تحریک کند تا بیدار شود و هوشیارتر شود و باعث شود فرد احساس انرژی کند. اگر فردی تمایلی به دوش آب سرد ندارد، می‌تواند آب سرد را به صورت خود بپاشد. این ممکن است یک اثر تحریک کننده مشابه ایجاد کند.

بوهای انرژی زا

برخی از رایحه‌‌ها می‌توانند به سرعت احساس بیداری یا روشن‌تر شدن را در فرد ایجاد کنند، اگرچه تأثیرات آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بوهای ساده مانند دم کردن قهوه، نعناع تازه یا پوست لیمو ممکن است به فرد کمک کند انرژی لازم برای شروع روز را تامیین کند.

البته در پژوهشی دیگر، به تاثیر بعضی از رایحه‌ها در کمتر شدن نشانه‌های خستگی در فرد نیز اشاره شده است:

  • رزماری
  • نعناع تند
  • نارنجی
  • میخک

در حالی که این مطالعه بر تنبلی ناشی از خستگی ورزش تمرکز دارد، همین روغن‌ها ممکن است به تقویت روحیه افراد در صبح کمک کنند.

صبحانه سبک تر بخورید

در حالی که صبحانه برای انرژی بخشیدن به بدن مهم است، اگر فردی یک وعده غذایی بزرگ بخورد ممکن است اثر معکوس داشته باشد. افرادی که صبحانه بزرگ می‌خورند ممکن است متوجه شوند که با هضم غذا توسط بدن احساس سستی بیشتری می‌کنند. آنها همچنین ممکن است به محرک‌هایی مانند کافئین برای دادن انرژی به آنها تکیه کنند.

یک صبحانه کوچکتر و سالم ممکن است به افراد کمک کند روز خود را سریعتر شروع کنند و سطح انرژی خود را حفظ کنند. آنها می‌توانند فرنی، غلات، تخم مرغ، میوه‌ها و سبزیجات را امتحان کنند.

اجتناب از مصرف بیش از حد محرک‌ها

محرک‌ها یک راه ساده برای افزایش انرژی در صبح هستند. نوشیدنی‌های کافئین دار، مانند قهوه و چای، گزینه‌های محبوب صبحانه هستند زیرا موثر هستند. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است پس از چند ساعت دچار افت کافئین شوند و سطح انرژی ممکن است حتی به کمتر از قبل کاهش یابد.

مطالعه‌ای در مجلات دسترسی آزاد کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد که در حالی که توانایی‌های شناختی می‌توانند با کافئین تقویت شوند، این سطوح حدود 5 ساعت پس از آن کاهش می‌یابد. این می‌تواند فرد را تشویق کند که مقادیر بیشتری کافئین مصرف کند تا بیدار بماند یا هوشیار بماند.

استفاده بیش از حد از چای یا قهوه همچنین می‌تواند بر خواب آن شب تأثیر بگذارد و منجر به خستگی بیشتر در صبح روز بعد شود.

‌نور خورشید

فردی که پس از بیدار شدن از خواب، مثلاً در حین پیاده روی صبحگاهی، نور خورشید را دریافت می‌کند، ممکن است احساس انرژی بیشتری کند. این به این دلیل است که نور آبی با طول موج کوتاه موجود در نور خورشید مغز را تحریک می‌کند.

مطالعه‌ای در مجله BiophotonicsTrusted Source اشاره می‌کند که این نور با طول موج کوتاه برای سرکوب ملاتونین در مغز، که هورمونی است که فرد را خواب‌آلود می‌کند، مهم است.

عادات خواب خوب

بهترین راه برای اطمینان از اینکه فردی صبح‌ها انرژی دریافت می‌کند، اطمینان از عادات خواب خوب است. افرادی که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند و احساس خستگی می‌کنند، ممکن است بخواهند به برنامه‌های روزمره شبانه خود نگاه کنند و تغییراتی را برای کمک به آنها برای استراحت بهتر ایجاد کنند.

برخی از تحقیقات منابع معتبر نشان می‌دهد که بیش از یک سوم بزرگسالان در دنیا به اندازه کافی منظم نمی‌خوابند.

برخی از نکات کلی خواب عبارتند از منبع مورد اعتماد:

  • هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید
  • اجتناب از منابع نورهای روشن و صداهای بلند مانند تلویزیون، کامپیوتر و صفحه نمایش موبایل
  • خاموش کردن تمام چراغ‌های اتاق خواب
  • گوش دادن به سیگنال‌های خواب بدن
  • هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب رفتن و بیدار شدن از خواب
  • سعی کنید یک روال آرامش بخش، مانند حمام آب گرم، یا مطالعه را امتحان کنید
  • اجتناب از محرک‌ها یا ورزش‌ها کمی‌قبل از خواب

حرف آخر

راه‌های مختلفی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند صبح‌ها انرژی بیشتری کسب کنند. در حالی که این نکات در کوتاه مدت برای بسیاری از افراد مفید خواهد بود، ایجاد عادات طولانی مدت که به آنها کمک می‌کند در طول روز انرژی داشته باشند بسیار مهم است. یک فرد می‌تواند ترکیبی از عادات خواب خوب و روال صبحگاهی را تمرین کند تا به او کمک کند تا انرژی کافی در صبح جمع آوری کند.

 

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *