ترفندهایی برای حفظ طعم و کیفیت چای سیاه به مدت طولانی

چای از معدود مواد غذایی است که هیچ وقت خراب نمی‌شود اما کیفیت آن به مرور زمان و تحت تاثیر عوامل محیطی تغییر کرده و عطر و طعم سابق را نخواهند داشت. با یادگیری برخی ترفندها و رعایت برخی نکات می‌توانید به حفظ طعم و کیفیت چای سیاه بپردازید. چای گیاه حساسی است و عوامل محیطی مانند نور، رطوبت، بوی قوی و دمای بالا می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در خصوص چای انجام دهید، این است که آن را در یک ظرف تزئینی یا شفاف بریزید. یا آن را در کنار توستر یا اجاق گاز قرار دهید یا مقابل پنجره بگذارید. همچنین قرار دادن چای در مجاورت ادویه‌ها همواره کیفیت آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ادامه نکاتی که برای حفظ طعم و کیفیت چای سیاه باید به آن‌ها توجه کنید را بررسی می‌کنیم.

5 نباید برای حفظ طعم و کیفیت چای سیاه

برای دوست‌داران چای اینکه چه مدت بتوانند آن را تازه و سالم نگه دارند، اهمیت بالایی دارد. طراوت چای بسیار مهم است و هر چه چای شما تازه‌تر و باکیفیت‌تر باشد، طعم آن هم تازه‌تر و بهتر خواهد بود. به همین خاطر است که خیلی از دوست‌داران چای می‌خواهند مطمئن شوند که چای مورد علاقه آن‌ها خراب نشده و طعمش را حفظ می‌کند. با رعایت نکات زیر می‌توانید کیفیت چای را برای مدت بیشتری حفظ کنید.

چای را دور از هوا نگه دارید

هوا و چای هیچ وقت دوستان خوبی نبوده‌اند. زمانی که برگ‌های چای در معرض اکسیژن قرار بگیرند، ساختار و عطر و طعم چای تخریب می‌شود. این درحالی است که چای سیاه معمولا در طول خشک شدن اکسیده می‌شوند. اما قرار گرفتن دوباره آن در معرض اکسیژن برای روزهای بعدی می‌تواند کیفیت چای را پایین بیاورد. بهتر است چای را در یک قوطی دردار نگه داری کنید و بعد از هر بار برداشتن چای، درب قوطی را ببندید. این کار باعث می‌شود که روند اکسید شدن چای کندتر شده و چای شما برای مدت زمان بیشتری ماندگاری داشته‌باشد.

چای را در معرض نور خورشید قرار ندهید

جالب است بدانید که مجاورت چای با نور خورشید برای مدت زمان طولانی باعث از بین رفتن ذخایر ویتامین C موجود در چای شده و در نهایت باعث تلخی و سیاه‌تر شدن چای می‌شود و سرعت تخریب چای بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید چای را برای مدت طولانی نگه دارید، بهتر است این موضوع را به یاد داشته باشید.

چای را در دمای خیلی بالا قرار ندهید

از دیگر مواردی که روی حفظ طعم و کیفیت چای سیاه تاثیر منفی دارد، دما و گرما است. دمای بالای هوا می‌تواند باعث کاهش محتوای مواد مغذی در چای شده و سرعت تخریب چای را افزایش دهد. پس برای حفظ کیفیت برگ‌های چای سعی کنید آن را از نور خورشید یا لامپ دور نگه دارید یا اینکه آن‌ها را در نزدیکی منابع حرارتی نگذارید. منابعی مانند اجاق گاز در نهایت باعث خراب شدن چای شما می‌شود.

چای را در مجاورت رطوبت قرار ندهید

برگ‌های چای به سادگی آب را به خودشان جذب می‌کنند. به خصوص برخی از انواع چای‌ها مانند چای سبز یا چای سفید که تحت فرایند پخت یا خشک کردن قرار می‌گیرند، در صورت مجاورت با رطوبت به سادگی کیفیت خودشان را از دست می‌دهند و طعم بدی پیدا می‌کنند. از طرفی وجود رطوبت در اطراف برگ‌های چای آن‌ها را به زمینی برای پرورش میکروب‌ها تبدیل می‌کند و ممکن است باعث ایجاد کپک شود.

چای را در مجاورت بو قرار ندهید

چای خیلی سریع بوها را جذب می‌کند. همین صفت باعث شده است که چای‌های معطر را تولید کنند. برگ‌های چای می‌توانند هر بوی قوی که در اطراف آن‌‌ها وجود داشته باشد را جذب کرده و بعد دوباره منتشر کنند. برای اینکه چای شما سالم و باکیفیت بماند، آن را در اطراف ظرف‌های ادویه یا سطح زباله یا هر مکان دیگری که بوهای قوی وجود دارند، قرار ندهید.

5 توصیه برای حفظ طعم و کیفیت چای سیاه

نگهداری چای سیاه در دمای پایین

بهرین روش نگهداری چای نگهداری آن در یخچال است. این کار به تازه نگه داشتن چای کمک زیادی می‌کد. موقع انجام این کار بهتر است که ابتدا چای را بسته‌بندی کنید به طوری که بو و رطوبت سایر مواد غذایی موجود در یخچال به چای جذب نشود. در غیر این صورت طعم و رنگ چای شما خراب خواهد شد. در کل اگر تمام نکات را رعایت کنید، چای سیاه در دمای 5 درجه برای یک سال قابل نگهداری است.

نگهداری چای سیاه در قوطی‌های آهنی

یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری چای سیاه، قرار دادن آن‌ها در یک قوطی آهنی است. این کار یک روش ساده و کم هزینه برای نگهداری طولانی مدت چای است. ابتدا قوطی آهنی را تمیز کرده و مطمئن شوید که هیچ ماده اضافی و آلودگی در آن وجود ندارد. سپس آن را کاملا خشک کنید و در نهایت چای را داخل قوطی بریزید. در مرحله آخر درب قوطی را بگذارید تا چای در مجاورت هوا نباشد.

نگهداری چای سیاه در فلاسک خلا

از دیگر نکاتی که برای حفظ طعم و کیفیت چای سیاه می‌توانید به آن توجه کنید، استفاده از فلاسک خلا است. این فلاسک‌ها برای نگهداری نوشیدنی‌های گرم و سرد استفاده می‌شود. این ظرف‌ها درواقع دو دیواره شیشه‌ای نقره‌ای دارند که بین آن‌ها یک لایه خلا قرار دارد. به جز نوشیدنی‌ها می‌توانید از این فلاسک‌ها برای نگهداری چای خشک هم استفاده کنید. برای این منظور باید کارهای زیر را انجام دهید.

ابتدا فلاسک را کاملا تمیز کرده و اجازه بدهید تا خشک شود 

در مرحله بعد برگ‌های چای را به آرامی داخل فلاسک بریزید و آن را کاملا پر کنید تا هوایی داخل فلاسک باقی نماند.

در نهایت درب فلاسک را ببندید و فلاسک را در دمای متوسط قرار دهید. با این روش می‌توانید برگ‌های چای خشک را برای مدت طولانی تازه نگه دارید.

روش نگهداری چای سیاه با ذغال سنگ

ذغال سنگ رطوبت را به خودش جذب می‌کند پس می‌توانید برای نگهداری از چای سیاه از آن استفاده کنید. برای حفظ طعم و کیفیت چای سیاه در این روش باید یک تکه ذغال سیاه را داخل یک تکه پارچه تمیز پیچیده و در یک ظرف گلی مانند گلدان سفالی قرار دهید. در نهایت ظرف را با برگ‌های چای سیاه پر کنید. بهتر است هر بار ذغال را چک کنید و آن را با ذغال جدید جایگزین کنید. به این ترتیب می‌توانید تا مدت‌ها برگ‌های چای را تازه نگه دارید.

نگهداری چای سیاه در ظرف سرامیکی

روش دیگری که برای نگهداری چای سیاه و حفظ طعم و کیفیت چای سیاه به شما معرفی می‌کنید، نگهداری چای سیاه در ظرف سرامیکی است.

  • در اولین مرحله یک ظرف دردار سرامیکی تمیز و خشک و کوچک را آماده کرده و یک کیسه کوچک پودر آهک در آن قرار دهید.
  • در مرحله دوم کیسه چای را در کنار کیسه پودر آهک قرار دهید
  • در آخرین مرحله درب ظرف را ببندید و مطمئن شوید که رطوبت یا هوای اضافی به داخل ظرف نفوذ نمی‌کند.

برای اینکه محتوای ظرف کاملا خشک و تمیز بماند، لازم است که پودر آهک را هر دو تا سه ماه یک بار عوض کنید. با این روش چای شما حتی بعد از مدت طولانی سالم و باکیفت باقی می‌ماند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *