چای ارتدوکس چیست و چه تفاوتی با چای سی تی سی دارد؟

اصطلاح “چای ارتدوکس” به چایی اطلاق می‌شود که به طور سنتی دم می‌شود. مشخصات طعم این چای روشن و تند چند لایه است. این چای با استفاده از روش سنتی که شامل کندن، پژمرده کردن، غلتش، اکسیداسیون و خشک کردن است، تهیه می‌شود. چای ارتدوکس  بسته به نوع چای تولید شده در اندازه‌ها و شکل های مختلف رول شده و شکل می‌گیرد.

تولید چای ارتدوکس  بیشتر در هند، سریلانکا، ویتنام و اندونزی رایج است. به طور سنتی از چای با برگ کامل تهیه می‌شود که بر اساس اندازه درجه بندی می‌شود. هر دسته از فرآوری چای زمان بر است و برای ساختن طعم دلخواه به مهارت نیاز دارد.

طرز تهیه چای ارتدوکس

رنگ قرمز یاقوتی زیبای چای ارتدوکس  طعم و ظاهر فوق‌العاده‌ای دارد. یک فنجان از این نوشیدنی با طعم قوی و طعم متمایز خود می‌تواند انرژی از دست رفته شما را فورا احیا کند. اگر از عاشقان چای سیاه هستید، از تجربه خام و معطر این نوع چای شگفت زده خواهید شد. در ادامه با هم نحوه تهیه چای ارتدوکس  را مرور می‌کنیم.

کندن

چای‌کن‌ها(کسانی که برگ‌های چای را می‌چینند) برگ‌های چای را از باغ می‌چینند و در سبدهای بامبو ذخیره می‌کنند که برای جمع‌آوری برگ‌های تازه به پشت آن‌ها بسته می‌شود.

پژمرده شدن

برگ های تازه چیده‌شده چای را پهن می کنند و زیر نور خورشید می‌گذارند تا رطوبت آن تبخیر شود. در این فرآیند، برگ های چای نرم می‌شوند تا از خرد شدن در بقیه مراحل آماده سازی جلوگیری شود.

متحرک

پس از فرآیند پژمرده شدن، برگ های چای را با دست یا ماشین به شکل دلخواه در می‌آورند. غلتاندن برگ های چای 3-4 بار دیواره سلولی را می‌شکند و برگ را کبود می‌کند. بدون اینکه برگ را پاره کند، آب برگ‌ها را آزاد می‌کند.

اکسید کننده

اکسیداسیون فرآیندی است که به برگ‌های چای کمک می‌کند تا به رنگ، طعم و عطر نهایی دست یابند. برای تولید چای ارتدوکس ، فرآیند اکسیداسیون به آنزیم‌ها و آب‌های پلی‌فنل این امکان را می‌دهد که با قرار گرفتن در معرض هوا سیاه شوند. در طی این فرآیند، برگ‌های چای را روی سینی‌های سوراخ‌دار بزرگ پهن می‌کنند تا فرآیند اکسیداسیون را به مدت ۲ تا ۴ ساعت تسهیل کند و هر ساعت در معرض هوای مرطوب قرار می‌گیرد تا مقدار کافی اکسیژن جذب شود. در طول فرآیند اکسیداسیون، رنگ برگ از سبز به زرد به مسی و در نهایت قهوه‌ای تغییر می‌کند. در حالی که برگ‌های چای که کمتر اکسید شده‌اند طعم فلزی و سبز می‌دهند، برگ‌های بیش از حد اکسیده شده بیش از حد نرم هستند، شادابی ندارند و طعم را برای مدت طولانی حفظ نمی‌کنند.

خشك كردن

در کنار فرآیند اکسیداسیون، برگ‌های چای خشک می‎شوند تا رطوبت آن از 60% به 3% در عرض 15-20 دقیقه کاهش یابد. پس از آن، برگ‌های چای سرد می‌شوند تا طعم آن از بین نرود و پس از درجه‌بندی بسته‌بندی می‌شوند.

چای سی تی سی چیست؟

سی تی سی، یعنی خرد کردن، پاره کردن، و حلقه کردن، یک روش محبوب برای تهیه چای در مقادیر زیاد است. برگ‌ها کاملاً اکسید شده و ماشینی پردازش می‌شوند که می‌تواند ارزان‌تر از چای ارتدوکس  باشد. سبک پردازش در چای سی تی سی پیشرفته‌تر است.

این یک فرآیند متفاوت است که به سرعت انجام می‌شود. در این روش، برگ‌های چای از یک غلتک استوانه‌ای با تیغه‌های اره‌ای عبور می‌کنند تا برگ‌های چای را به زیبایی خرد، پاره و پیچ‌دار کنند. این روش به منظور صرفه جویی در زمان تکامل یافته است. سی تی سی یک نوع چای بسیار محبوب است، به ویژه در بازار هند.

تفاوت بین چای ارتدوکس  و چای سی تی سی

چای ارتدوکس و چای سی تی سی

برخی از تفاوت‌های شاخص بین چای ارتدوکس و چای سی تی سی عبارتند از تفاوت شکل، طعم و سبک بین این دو. با این حال، این چای‌ها از گیاه Camellia Sinensis تهیه می‌شوند، اما طعم آن به دلیل سبک تولید متفاوت است. اگر چای ارتدوکس  و چای سی تی سی بخرید می‌توانید تفاوت را به آسانی درک کنید. حالا بیایید آن را با جزئیات درک کنیم.

شکل و اندازه

شکل یک عامل مهم است که می توان هر دو چای را به دلیل شکل نه چندان مشابه آنها تشخیص داد. چای سی تی سی له می‌شود و به شکل های درهم شکسته و ریز توپ مانند تبدیل می‌شود. همچنین، این فرآیند سریع‌تر است و هر بار طعم مشابهی را ارائه می‌دهد. چای سی تی سی به هر دو صورت شل یا کیسه ای چای مورد تقاضا است. استفاده از چای کیسه‌ای در مقایسه با چای باز برای مصرف کنندگان راحت‌تر است. بنابراین، می توانید چای سی تی سی را به صورت آنلاین یا از یک فروشنده محلی به عنوان چای باز یا چای کیسه‌ای خریداری کنید.

در حالی که اصالت چای ارتدوکس  در حفظ شکل آن است. در طرز تهیه چای ارتدوکس که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، برگ‌ها را خشک می‌کنند(برای حفظ شکل برگ، کل برگ خشک را می‌کنند). این برگ‌ها ساختار بلند اولیه خود را حفظ می‌کنند. بنابراین، با نگاه کردن به هر دو چای، می توانید بین این دو به دلیل شکل و اندازه آنها تفاوت قائل شوید.

مشخصات طعم

در مقابل، چای سی تی سی زمان کمتری برای دم شدن لازم دارد و طعمی جسورانه و فراگیر می‌دهد. چای های سی تی سی با استفاده از چای کیسه‌ای برای میل به چای ماسالا مفید هستند. شیر، شکر و یا افزودنی‌های دیگر را اضافه کنید تا آن را به روش دلخواه خود تهیه کنید. چای سی تی سی به سرعت در بدن اثر می‌گذارد و به همین دلیل یک انتخاب ایده آل برای صنعت چای کیسه‌ای است.

در حالی که در مورد طعم چای ارتدوکس  صحبت می‌‎کنیم، متوجه می‌شویم که طعمی روشن و تند دارد که بهترین تجربه را به شما می‌دهد. چای ارتدوکس  به طور مستقل برای تزریق طراوت مصرف می‌شود. گاهی اوقات، می‌توانید لیمو را برای افزایش طعم آن اضافه کنید. چای ارتدوکس  به خاطر طعم‌های خاصش شناخته شده است. می‌توانید با این خوراکی آشنا شوید و چای ارتدوکس  را به صورت آنلاین خریداری کنید.

طرز تهیه و آماده شدن

چای سی تی سی یا CTC که در واقع مخفف سه کلمه Crush, Tear & Curl است به معنای له کردن، پارگی و پیچیدن به یک روش پیشرفته برای آماده شدن چای اشاره دارد. هنگامی که به برگ‌های چای اجازه داده می‌شود که در یک غلتک استوانه‌ای شکل قرار گیرند که این فرآیند به پایان می‌رسد. بدون خیساندن آن برای مدت طولانی، طیف متنوعی از طعم ها را در یک فنجان به دست می‌آورید.

و طرز تهیه چای ارتدوکس  دارای سبک سنتی است که چیدن، پژمرده شدن و غلتیدن همراه با اکسیداسیون و خشک کردن است. با این حال، این فرآیند نیاز به مداخله انسانی دارد و می تواند زمان بر باشد. از سوی دیگر، با دقت و توجه زیادی به آن رسیدگی می شود و متخصصان آموزش دیده چای، برگ های چای را با بهترین کیفیت انتخاب می کنند.

حرف آخر

به طور کلی، هم چای سی تی سی و چای ارتدوکس طرفدران خاص خود را دارند و به هر کسی بر طبق سلیقه خود، یک نوع چای را برای مصرف انتخاب می‌‌کند. حال، شما اگر طرفدار هر کدام از این دو گروه هستید، می‌توانید با ارتباط گرفتن با تیم آلپاچی، سفارش خود را ثبت کنید و چای خوش‌طعم خود را تحویل بگیرید.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *