blog-fa

برترین کشورهای تولید کننده چای در جهان در سال 2023

چای چیزی شبیه به یک موسسه بریتانیایی است که از سال 1657 وجود داشته است(از نظر قدمت و قدرت). اما این نوشیدنی محبوب از زمان کشف آن در چین در سال 2737 قبل از میلاد توسط انسان‌ها مصرف می‌شود و از آن زمان تاکنون محبوبیت بیشتری در سراسر جهان کسب کرده است. کشورهایی مانند چین، هند و سریلانکا دیگر تنها کشورهای تولید کننده چای نیستند، گرچه آن‌ها مطمئناً پایه اصلی تولید جهانی چای هستند.

شاید زمانی عجیب به نظر می‌رسید که چیزی که در کشورهای دور کشت می‌شود حتی می‌تواند در کافه مورد علاقه شما برای شما سرو شود، اما به تدریج به این ایده عادت کردیم.

جالب است نکته‌ای جالب در مورد مصرف چای در بریتانیا را باهم مرور کنیم: رابطه عاشقانه بریتانیا با چای زمانی آغاز شد که دختر جان چهارم، پادشاه پرتغال، کاترین دو براگانزا، در سال 1662 با چارلز دوم انگلیسی ازدواج کرد. چارلز نه تنها با یکی از قدرتمندترین خاندان‌های اروپا ازدواج کرد، که به او در پرداخت بدهی‌های بی‌شمارش کمک کرد، و علاوه بر تمام کارها، او و درباریانش را به خوردن چای عادت داد.

پرتغال، یک قطب استعماری قدرتمند، برای مدت قابل توجهی در شرق تجارت می‌کرد، که به این معنی بود که پرتغالی‌ها و بسیاری از هم‌پیمانان اروپایی آنها تمایل زیادی به کالاهای لوکس از آن قسمت از جهان داشتند. از جمله چای که بسیار گران بود و در نتیجه در محافل اشرافی بسیار شیک بود.

همانطور که ممکن است تصور کنید کاترین، علاقه به مدها و مدهای درباریان اروپایی به سرعت آخرین روند مصرف چای را به دربار انگلیس معرفی کرد. در نتیجه شرکت هند شرقی اولین سفارش خود را برای 100 پوند چای چینی در سال 1664 انجام داد. در سال 1685، بیش از 12000 پوند چای وارد انگلیس شد که یک شروع تجارت بزرگ چای در اروپا بود.

حالا بهتر است به سراغ برترین کشورهای تولید کننده چای برویم. اولین اسم؟ البته که چین!

چین، بزرگ ترین تولید کننده چای در جهان

جای تعجب نیست که چین به عنوان خانه معنوی چای با تولید 68 درصد از چای جهان با وزن کمی بیش از 2 میلیون تن در صدر جدول‌ها قرار دارد که اکثریت آن در استان‌های یوننان، گوانگدونگ و ژجیانگ تولید می‌شود. کشور چین با نوآوری‌های بی‌نظیر و اصلاح روش کشاورزی خود در چند دهه اخیر توانسته هر سال قسمت بیشتری از بازار تجارت جهانی چای را از آن خود کند.

هند، دومین کشور در لیست کشورهای تولید کننده چای

هند فقط از سال 1830 در حال رشد و تولید چای بوده است، اما با تولید چای در دارجلینگ، نیلگیری و آسام، به سرعت حدود یک میلیون تن در سال تولید می‌کند و دومین تولیدکننده بزرگ چای در جهان است. این محصول برای اولین بار توسط بریتانیایی‌ها در سال 1824 به صورت تجاری معرفی شد تا با انحصار تولید چای همسایه چین رقابت کند. این کشور برای بیش از 100 سال بیشترین چای را تولید کرد. اگرچه در نهایت چین جایگاه برتر تولید خود را در آغاز قرن بیست و یکم پس گرفت.

کنیا، نماینده قاره آفریقا در لیست

شاید خاستگاه اصلی چای آسیا باشد، اما برترین کشورهای تولید کننده چای فقط از قاره کهن نیستند! از اقیانوس هند به کشور آفریقایی کنیا می‌رویم، کشوری که سالانه کمتر از نیم میلیون تن(436000 تن) چای برداشت می‌کند، اما بیشترین مقدار چای سیاه در جهان را تولید می‌کند که عمدتاً در منطقه کریچو رشد می‌کند. ، تپه های Nyambene و Nandi. اولین بار در سال 1903 توسط GWL Caine معرفی شد و در سال 1924 به طور کامل برای Brooke Bond توسط مالکوم بل که با هدف خاصی به کشور فرستاده شد تجاری شد.

سریلانکا

ما به آسیا و سریلانکا بر می‌گردیم، که کمتر از 340 هزار تن تولید چای می‌کند، حدود 18 درصد از محصول چای جهان، که عمدتاً در کوه‌های مرکزی رشد می‌کند، جایی که چای‌های مورد علاقه ای مانند Uva و Kenilworth در آنجا کشت می‌شوند. اولین بار توسط بریتانیایی‌ها در سال 1867 به کشور معرفی شد، زیرا آنها تلاش کردند تا انحصار چین را در سهام رو به رشد بشکنند، از زمانی که این کشور برخی از بهترین چای‌های تک‌منشا جهان را تولید می‌کند که حدود 2٪ از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد.

ترکیه، برترین تولید کننده چای در خاورمیانه

سپس ما خود را در خاورمیانه می‌یابیم، به ویژه ترکیه، که از نظر تاریخی دقیقاً در مسیرهای تجاری باستانی بین شرق و غرب قرار داشت و اکنون 227400 تن چای تولید می‌کند. کشت ریزا، چایی از منطقه‌ای به همین نام، در شمال شرقی سواحل دریای سیاه، استانی که در آن کشت بیش از 60 درصد چای ترکیه انجام می‌شود. استان‌های دیگر عبارتند از ترابزون، گیرسون و اردو. با وجود برداشت نسبتاً متوسط، مردم در ترکیه بیشتر از هر کشور دیگری در این سیاره به ازای هر نفر چای می‌نوشند! البته که ما ایرانی‌ها رقابت تنگاتنگی با مردم ترکیه در این زمینه داریم.

ویتنام

با بازگشت به آسیا، خود را در ویتنام می‌یابیم، جایی که فرانسوی‌ها در دوره حکومت استعماری خود این محصول را معرفی کردند و در منطقه 214300 تن چای تولید کردند. تولید طیف کامل چای در استان ین بای در ویتنام شمالی؛ از جمله سبز، سیاه و سفید، در حال حاضر یکی از بزرگترین تامین کنندگان چای سیاه، چای سبز و چای های ویژه با طعم گل‌هایی از جمله چای نیلوفر آبی است. اکثر چای‌ها در ارتفاعات مرکزی و در مناطقی مانند تای نگوین و فو تو کشت می‌شوند.

ایران در جایگاه هفتم تولید چای در جهان

سپس به ظاهر تصادفی در خاورمیانه، به کشور خودمان، که می‌توان به آن لقب کشور غیرمحتمل تولیدکننده چای داد می‌رسیم. ایران در منطقه دریای خزر گیلان که کمی بیش از 160000 تن چای تولید می‌کند. چای برای اولین بار در قرن پانزدهم به دلیل تجارت در مسیر معروف جاده ابریشم به عنوان نوشیدنی در ایران ظاهر شد و به سرعت محبوب شد. با این حال، تا سال 1899 که شاهزاده محمد میرزا بوته‌های چای را از هند به شهر لاهیجان قاچاق کرد و شروع به کشت محصول کرد، اما به دلیل شرایط آب و هوایی در کشور کشت نشد(به همین دلیل به ایران لقب کشور غیرمحتمل تولید کننده چای داده‌اند) و اولین کارخانه چای مدرن در سال 1934 تأسیس شد.

اندونزی

با سفر در سراسر اقیانوس هند، خود را در اندونزی می‌یابیم که کمتر از 150000 تن چای تولید می‌کند. این محصول در سال 1782 توسط شرکت هند شرقی هلند در دوران استعمار معرفی شد و عمدتاً چای سیاه و سبز را از گونه‌های هندی آسام تولید می‌کرد که بیشتر از پسرعموهای چینی‌شان برای آب و هوا مناسب بود و عمدتاً در منطقه Wonosari در شرق جاوه رشد می‌کرد. چای های اندونزیایی به خاطر سطوح بالای کاتچین، یک فنل طبیعی و آنتی اکسیدان، در سراسر جهان مشهور هستند که نقش مهمی در کمک به حفظ سلامت روده و قلب دارد.

آرژانتین

شاید کمی غیرمنتظره باشد که به یک کشور آمریکای جنوبی به نام آرژانتین اشاره کنیم که کمی بیش از 105000 تن چای به ویژه انواع چای سیاه و سبز هیبرید شده با منشاء هندی تولید می‌کند. چای در دهه 1920 در آرژانتین معرفی شد، زمانی که دولت آرژانتین شروع به ترغیب کشاورزان به آزمایش با طیف وسیعی از محصولات مختلف کرد.

رتبه 10، ژاپن

در نهایت، ما به ژاپن می‌رویم، که بیش از 84800 تن چای عمدتا چای سبز، سنچا و سبز ماچا تولید می‌کند که بیشتر آنها در داخل خود ژاپن مصرف می‌شود. این کشور شبه‌جزیره که در قرن ششم توسط راهبان بودایی به جزایر معرفی شد، به سرعت با مراسم مذهبی هماهنگ شد. اولین دانه های گیاهی در سال 805 وارد این کشور شد و سپس بذرهای بعدی در سال 806 وارد شد. با توجه به حماسه 52 امپراتور در طول سلطنت او بین سال های 809 و 823، دانه های بیشتری وارد شدند و کشت آغاز شد و بقیه همانطور که می‌گویند تاریخ است. مراسم نمادین چای ژاپنی و فرهنگ مرتبط با آن شروع به توسعه کرد. چای بیشتر در استان های کاگوشیما، میازاکی، کیوتو، شیزوئوکا و میه کشت می شود، جایی که شرایط آب و هوایی ایده آل برای کشت چای است.

حرف آخر

علی‌رغم تسلط ظاهری ده کشور برتر، کشورهای دیگر نیز در تلاش هستند تا بتوانند در بازار بزرگ تجارت چای جای پای خود را سفت کنند و نام کشور خود را بین برترین کشورهای تولید کننده چای جای دهند.

برای دیدن محصولات، سفارش و خرید چای از تیم آلپاچی، به صفحه فروشگاه مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *